Nejen znalosti, ale především prostředí a metody výuky rozhodují o úspěchu žáků. Vyplývá to z nové tematické zprávy České školní inspekce (ČŠI) s názvem „Kvalitativní znaky výuky různého zaměření v základních školách“. Dokument zdůrazňuje, že klíčovou roli hraje školní klima, aktivní zapojení žáků a způsob hodnocení.
Převzato: PráceProPedagogy.cz Ilustrační foto: Dreamstime
Tři směry pro lepší výsledky
Inspekce upozorňuje na tři oblasti, které mohou zásadně posílit kvalitu vzdělávání:
- Propojování vyučovacích předmětů. Integrovaný přístup umožňuje učitelům lépe rozvíjet znalosti, věnovat se individuálním potřebám žáků a podporovat klíčové gramotnosti i kompetence.
- Pozitivní školní klima. Tam, kde se děti cítí bezpečně a podporovaně, dosahují lepších výsledků a rozvíjejí svůj potenciál. Investice do vztahů, spolupráce a důvěry se školám dlouhodobě vyplácí.
- Formativní hodnocení. Namísto tradičního známkování se stále více prosazuje zpětná vazba, která žákům pomáhá nést zodpovědnost za vlastní učení a rozvíjí jejich motivaci.
„Když se výuka zaměří na kvalitu vztahů, aktivitu žáků a promyšlené hodnocení, promítá se to nejen do atmosféry ve škole, ale také do výsledků žáků. Tematická zpráva ukazuje, že i malé změny mohou přinést velký posun,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek.
Pět znaků kvalitní výuky
Podle zprávy mají školy nejlepší výsledky tam, kde se uplatňuje pět klíčových principů:
- aktivní zapojení žáků,
- respekt k individuálnímu tempu,
- propojení předmětů,
- učitel v roli průvodce,
- formativní hodnocení.
Tyto faktory dohromady vytvářejí prostředí, které žáky motivuje a podporuje jejich dlouhodobý rozvoj.
Směr pro budoucnost
Ministerstvo školství plánuje vycházet z poznatků inspekce při přípravě dalších podpůrných programů pro školy. Cílem je, aby se doporučené principy staly běžnou součástí každodenní praxe a pomáhaly učitelům i žákům dosahovat lepších výsledků.
Podobné trendy lze sledovat i v zahraničí – například ve Finsku či Estonsku, kde důraz na pozitivní klima a formativní hodnocení patří k pilířům vzdělávacích reforem a kde se školy pravidelně umisťují na předních příčkách mezinárodních srovnání.
