Zatímco některé firmy stále vnímají vzdělávání zaměstnanců jako náklad, pro jiné je systematický rozvoj lidí klíčovým nástrojem dlouhodobé stability a růstu. V době, kdy loajalita zaměstnanců často kolísá a fluktuace roste, se kvalitní firemní vzdělávání ukazuje být jedním z nejúčinnějších způsobů, jak si udržet kvalitní pracovní sílu.
Vzdělávání jako benefit s přidanou hodnotou
Moderní zaměstnanec již nehledá pouze jistotu a mzdu. Významným faktorem při rozhodování o setrvání ve firmě je dnes i možnost osobního a profesního rozvoje. Podle průzkumu společnosti LinkedIn Learning z roku 2023 uvádí 94 % zaměstnanců, že by ve firmě zůstali déle, pokud by jim nabídla příležitosti k učení a růstu.
Zaměstnavatel, který investuje do školení a rozvoje lidí, tím zároveň vysílá jasný signál: „Záleží nám na vás.“ A právě tento pocit ocenění a důvěry se promítá do vyšší angažovanosti a loajality.
Učení jako základ vnitřní motivace
Psychologové se shodují, že potřeba růstu a seberealizace patří mezi klíčové motivátory lidského chování. Abraham Maslow tuto potřebu zařadil na vrchol své slavné pyramidy potřeb. Pokud tedy zaměstnanci dostanou možnost učit se novým dovednostem, zvyšují tím nejen svůj profesní potenciál, ale i vnitřní spokojenost a motivaci.
Z interních dat vzdělávací agentury Avando Akademie vyplývá, že firmy, které pravidelně zařazují školení zaměřená na měkké dovednosti (komunikace, time management, týmová spolupráce), zaznamenaly v průběhu dvou let až o 30 % nižší fluktuaci oproti průměru v daném odvětví.
Přímá návratnost: Investice, která se vyplácí
Kromě pozitivního dopadu na kulturu a motivaci má firemní vzdělávání také ekonomickou návratnost. Analýza Association for Talent Development (ATD) ukazuje, že společnosti, které výrazně investují do rozvoje svých lidí, dosahují až 24% vyšších tržeb na zaměstnance než ty, které vzdělávání zanedbávají.
V České republice lze navíc některé formy vzdělávání financovat z veřejných zdrojů – například prostřednictvím Úřadu práce či evropských fondů (např. OPZ+). To dále zvyšuje dostupnost vzdělávacích programů i pro menší podniky.
Kultura učení jako dlouhodobá strategie
Dlouhodobé výsledky přináší především firmy, které dokáží vytvořit „učící se kulturu“ – tedy prostředí, kde je učení součástí každodenního fungování. Nejefektivnější jsou přitom školení, která reagují na konkrétní potřeby týmu, jsou interaktivní a propojená s praxí.
Příkladem může být strojírenská společnost z jižní Moravy, která zavedla pravidelné půldenní workshopy zaměřené na týmovou spolupráci, efektivní porady a řešení konfliktů. Během jednoho roku se nejen zlepšila produktivita výroby, ale podle HR manažerky firmy „výrazně klesl počet výpovědí – a naopak vzrostl počet doporučení zaměstnavatele ze strany vlastních lidí“.
Shrnutí: Zaměstnanci odcházejí tam, kde mají víc než jen plat
V prostředí rostoucí konkurence na trhu práce a nedostatku kvalifikovaných pracovníků se z firemního vzdělávání stává strategický nástroj – nejen pro rozvoj kompetencí, ale i pro budování loajality, důvěry a firemní kultury.
Zaměstnanci si totiž dobře pamatují, kde jim dali šanci růst.